کشمش پلو

طرز تهیه کشمش پلو خوشمزه و مجلسی

پلو را می توان با مواد غذایی مختلفی ترکیب کرد، یکی از افزودنی های خوش طعم و مقوی کشمش است که خواص فراوانی برای سلامتی دارد. اصولا کشمش پلو اردبیلی یا تبریزی، کشمش پلو شیرازی و کشمش پلو مازندرانی معروف ترین انواع این غذا هستند. کشمش پلوی شیرازی یکی از بهترين غذاهای ايرانی و از خوشمزه ‌ترین آن‌ها است. در مازندارن کشمش پلو با مرغ تهیه می شود. در اردبیل و تبریز با گوشت و چرخ کرده درست می شود. اگر هیچ کدام از این مدل ها را نمی پسندید می توانید این غذا را کاملا بدون گوشت تهیه و سرو کنید. در این مطلب طرز تهیه کشمش پلوی خوشمزه و مجلسی را به شما آموزش می دهیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ بلدرچین مقوی برای مقابله با کرونا

دستور پخت کشمش پلو:

مواد لازم:

  • برنج خیس کرده: ۲ پیمانه
  • گوشت چرخ ‌کرده: ۸۰۰ گرم
  • کشمش شسته و خشک شده: ۵۰۰ گرم
  • پیاز خرد شده: ۱ عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم
  • زعفران دم‌ کرده و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه کشمش پلو:

  • برای تهیه کشمش پلو برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید.
  • پیاز را در تابه ‌ای حاوی روغن تفت دهید. سپس گوشت چرخ‌ کرده را به آن اضافه کنید.
  • گوشت را در تابه سرخ کنید تا طلایی رنگ شود، سپس نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید با نصف فنجان آب روی حرارت ملایم اجاق گاز به مدت ۱۰ دقیقه بپزد.
  • کمی روغن را در تابه‌ای بریزید و آن را روی حرارت گاز قرار دهید. سپس کشمش‌ها را در آن سرخ کنید.
  • در قابلمه‌ای کمی روغن بریزید و مقداری نان لواش به عنوان ته ‌دیگ بگذارید. سپس کمی برنج داخل آن بریزید و روی آن کمی گوشت و کشمش بریزید.
  • این کار را به صورت لایه لایه تکرار کنید تا مواد تمام شود. فقط به یاد داشته باشید مقداری از گوشت و کشمش را برای تزئین پلو نگه دارید.
  • روی برنج کمی آب و روغن بدهید و آن را روی حرارت زیاد اجاق گاز بگذارید. به محض این که برنج بخار کرد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید پلو به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه دم بکشد.
  • کشمش پلو آماده را در دیس بکشید و روی آن را با مایه کشمش و گوشت و برنج زعفرانی و در صورت تمایل زرشک تزئین کنید. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با اجاق گاز داتیس مدل DG545

خواص کشمش

  • کلسیم، که عنصر اصلی استخوان های ما است که در کشمش وجود دارد و این میوه خشک نیز یکی از بهترین منابع بور می باشد. بور برای تشکیل استخوان مناسب و کارآمد و جذب کلسیم حیاتی است.
  • مصرف کشمش باعث می شود تا قند خون و ترشح انسولین کنترل و تنظیم شود و مصرف آن برای افراد سرد مزاج مفید است. استفاده از کشمش در رژیم غذایی، برای پیشگیری از پیری زودرس، رفع چین و چروک و ترک‌های پوستی بسیار مؤثر است.
  • بور به خصوص در جلوگیری از پوکی استخوان دوران یائسگی در زنان، مفید است و نشان داده شده است که برای استخوان ها و مفاصل بسیار مفید است. پتاسیم یکی دیگر از مواد مغذی ضروری که در سطوح بالا در کشمش وجود دارد و می تواند به تقویت و رشد استخوان ها کمک کند در نتیجه احتمال پوکی استخوان را کاهش می دهد.
  • کشمش دارای سطوح بالایی از ترکیب های آنتی اکسیدان پلی فنلی در خون می باشد. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد که در اطراف بدن شناور هستند، تمیز می کنند. رادیکال های آزاد یکی از عوامل اولیه که منجر به رشد خود به خود سلول های سرطانی می شود.
  • با خوردن کشمش در رژیم غذایی خود سطح این آنتی اکسیدان قوی را در سیستم خود افزایش دهید شما می توانید از شکل گیری سرطان جلوگیری یا سرعت پیشرفت آن را کم نمایید.

برای اطلاع از جدیدترین محصولات داتیس از نمایشگاه داتیس دیدن نمائید

به اشتراک گذاری مطلب

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email