آموزش نحوه گرم کردن غذای باقیمانده

آموزش نحوه گرم کردن غذای باقیمانده

در این مطلب به نحوه گرم کردن غذای باقیمانده پرداخته ایم. گرم کردن درست غذا هم به لحاظ مزه و هم به لحاظ بهداشتی بسیار اهمیت دارد.

دلایل اهمیت درست گرم کردن غذای باقیمانده

احتمالاً اصلی ترین دلیل اهمیت درست گرم کردن باقیمانده غذاها این است که ممکن است که برخی باکتری‌ها بعد از فرآیند پخت به تمام غذاهایی که مصرف می‌کنیم، اضافه شوند. حتی برخی از باکتری‌ ها، در زمان پخت از خودشان مقاومت نشان می‌دهند. آنها  می‌توانند بعد از اتمام این فرآیند و در غذاهای گرمی که کم‌ کم سرد می‌ شوند، رشد کنند و به باکتری فعال تبدیل شوند. اما ما می ‌توانیم با گرم کردن مناسب و مجدد غذاهایی که قبلاً پخته شده‌ اند، باکتری‌ هایی را که رشد کرده‌اند و تعدادشان به حد قابل ‌ملاحظه ‌ای رسیده است، از بین ببریم.

یکی  دیگر از اهداف  درست گرم کردن باقیمانده غذاها پیش از مصرف آن، ایجاد حس پذیرش و طعم مطبوع در آن است. با عدم رعایت نکات گرم کردن باقیمانده غذا طعم مطلوب اولیه آنها نیز از بین می رود. برای گرم کردن باقیمانده غذاها، شما می توانید با رعایت نکاتی که در ادامه مطلب ذکر خواهیم کرد؛ غذای از دیشب مانده تان، هم طعم اولیه خود را داشته باشد و هم به جهت بهداشتی با خیال آسوده تری آن را مصرف کنید. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: استفاده از فر برای تهیه کباب کوبیده دو رنگ

 گرم کردن مجدد برنج:

 یکی از بهترین شیوه های گرم کردن برنج باقیمانده استفاده از مایکروفر است. در این شیوه شما می توانید مقداری آب به برنج مانده اضافه کرده و درب ظرف را گذاشته و در دمای ۷۰ الی ۸۰ درجه داخل مایکروفر گرم کنید. در این حالت برنج حالت نرمی و کیفیت اولیه خود را تا حدود زیادی کسب می کند.  از لحاظ رشد باکتری ها نیز به دلیل استفاده از مایکروفر، می توان با اطمینان خاطر این غذا را مصرف کرد. توصیه می شود پس از برداشتن این غذا از داخل مایکروفر بلافاصله آن را مصرف نمایید.

یکی دیگر از روش های سنتی گرم کردن این غذا، استفاده از اجاق گاز است. در این شیوه نیز باید نصف الی یک لیوان آب به این غذا اضافه کنیم. در این شیوه میزان آب بستگی به میزان برنج دارد. پس از اینکه آب مورد نظر را به این غذا اضافه شد باید تا گرم شدن کامل غذا آن را هم زد. توصیه می شود پس از گرم شدن برنج را بلافاصله مصرف کنید و تا حد امکان این شیوه را بیش از یک بار استفاده نکنید.

پیتزا:

 اگر پیتزای سرد شده را در ماکروفر گرم کنیم قشر نان آن خیس می شود. معمولاً توصیه می کنند برای حفظ تردی نان پیتزای یک شب مانده آن را روی کاغذهای نسوز مخصوص پخت قرار دهید. یا اگر نان پیتزا کمی تیره شده است، به جای کاغذ نسوز از فویل آلومینیومی استفاده کنید تا از سوختن آن هنگام گرم کردن جلوگیری شود. به مدت سه تا پنج دقیقه آن را در دمای ۳۵۰ درجه فر گرم کنید.

پیتزا را درون ماهیتابه قرار داده و روی شعله متوسط و آرام به مدت دو دقیقه یا کمتر بگذارید ، سپس چند قطره آب به کف ماهیتابه بریزید و شعله را کمتر کنید ،در ماهیتابه را بگذارید و یک دقیقه صبر کنید. بخاری که در ماهیتابه شکل می گیرد باعث ذوب شدن پنیر پیتزا و گرم شدن خمیر آن میشود.

گرم کردن ماکارونی:

اگر ماکارونی از دیشب مانده را در ماکروفر قرار دهید، تنها یک ماکارونی خشک و شبیه رشته فرنگی برای تان باقی خواهد ماند. به جای این کار درون یک ماهیتابه به اندازه ای که فقط کف آن خیس شود آب ریخته، کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید.  سپس ماکارونی خود را درون آن بریزید و اجازه دهید روی شعله متوسط گاز به آرامی گرم شود. غذای تان را مرتب هم بزنید تا همه جای آن به خوبی گرم شود. این کار باید سه تا پنج دقیقه به طول بیانجامد. بین هم زدن  ماکارانی درب ماهیتابه را هم بگزارید. این کار باعث بخار پز شدن ماکارونی شده، بنابراین علاوه بر گرم شدن آن رطوبت مطلوب خود را نیز حفظ می کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه مایکروفر، مایکروویو، فربرقی، توستر، سولاردام

مرغ و استیک:

 به منظور جلوگیری از خشک شدن گوشت، فرایند گرم کردن دوباره آن باید با شعله کم و به آرامی انجام گیرد. پس گوشت را درون یک قابلمه قرار داده و در حرارت ۲۰۰ تا ۲۵۰ درجه فر قرار دهید تا به طور کامل گرم شود. گرم شدن استیک تقریباً دارای ضخامت سه سانتی متر یا سینه مرغ به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می برد. می توان مرغ در ماهیتابه  روی اجاق گاز در حرارت بسیار کم و زمان طولانی گرم کرد.

گرم کردن سوپ یا خورش باقیمانده:

سوپ یا خورش باقیمانده را روی شعله کم اجاق قرار داده و اجازه دهید کاملاً گرم شده و بخار از آن بلند شود.  جوشاندن سوپ یا خورش ممکن است موجب خشک شدن آب آن و ته گرفتن غذا شود، بنا براین با افزودن مقدار کمی آب، بسته به مقدار آبدار بودن سوپ یا خورش می تواند از این مورد جلوگیری کند.

ماهی:

ماهی هم مانند مرغ و استیک، اگر که در دمای بسیار بالا و به سرعت گرم شود ممکن است خشک شود. ماهی را درون یک فویل آلومینیومی قرار داده و یک یا دو قاشق آب یا آب گوشت و مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید. این کار به حفظ رطوبت هر چه بیشتر ماهی کمک می کند که برای خوش طعمی پروتئین هایی مثل ماهی بسیار ضروری است. فویل را به دور ماهی پیچیده و آن را به مدت ۳۰ دقیقه و یا تا زمانی که کاملاً گرم شد، در حرارت ۲۵۰ درجه فر قرار دهید.

گرم کردن سبزیجات:

برای حفظ تردی و له نشدن سبزیجات بو داده بهتراست  آن ها را در یک فر که از قبل داغ شده گرم کنید. گرم کردن سبزیجات در فر گرم نشده آنها را به خمیر تبدیل خواهد کرد. توصیه می شود سبزیجات خود را روی یک کاغذ نسوز پهن کرده و کمی روغن زیتون روی آن بریزید. سپس در حرارت ۴۵۰ درجه فر به مدت ۴ دقیقه گرم کنید. قرار دادن سبزیجات خیلی نزدیک به یکدیگر باعث بخار کردن آنها می شود. صدای جلز ولز نشانه گرم شدن سبزیجات شما است.

گرم کردن تخم مرغ باقیمانده:

برای گرم کردن تخم مرغ باقیمانده ،  درون تابه ای که کف آن با روغن چرب شده قرار داده و به مدت سه تا چهار دقیقه روی شعله ملایم اجاق گرم کنید. این کار باعث می شود زیر نیمروی شما ترد شده و روی آن نرم باقی بماند. البته  تخم مرغ طعم اولیه سرخ شده یا نیمرو شده طعم و لطف خود را دارد.  متأسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از سفت (لاستیکی) شدن هنگام گرم کردن دوباره تخم مرغ وجود ندارد. بنابراین، سعی کنید همیشه به اندازه مصرف تان بپزید.

برای اطلاع از جدیدترین محصولات داتیس از نمایشگاه داتیس دیدن نمائید

به اشتراک گذاری مطلب

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email