آموزش طرز تهیه خوراک بادمجان گوجه فرنگی خوشمزه و حرفه ای

آموزش طرز تهیه خوراک بادمجان گوجه فرنگی خوشمزه و حرفه ای

خوراک بادمجان گوجه فرنگی یا خورش گوجه بادمجان غذایی ساده و لذیذ است.  این خوراک پرطرفدار برای گیاهخواران و افراد وگن نیز مناسب می باشد. ترکیب بادمجان و گوجه طعمی بسیار خاص پیدا می کند.  این خوراک پرطرفدار برای گیاهخواران و افراد وگن نیز مناسب می باشد.

قبل از آنکه طرز تهیه خوراک گوجه بادمجان را بدانید، بهتر است کمی راجع به فایده های بادمجان و گوجه بدانید.

فواید بادمجان گوجه:

فواید بادمجان:

بادمجان سر شار از ویتامین های A-C-B1-B2-B6   است و البته حاوی پروتیین و پتاسیم که حفاظت از دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن، جلوگیری از سرطان، سلامت قلب و عروق، تقویت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان، کنترل دیابت و … از جمله خواص بادمجان است.

فواید گوجه:

از طرفی فواید گوجه فرنگی نیز بر همه آشکار است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی می باشد. گوجه فرنگی به علّت دارا بودن ویتامین‌های A ، B، C، K و مواد معدنی مانند کلسیم ، فسفر و آهن در تأمین انرژی و تقویت بدن نقش موثری ایفاء می ‌کند. گوجه ‌فرنگی یکی از مهم ترین منابع ویتامین A می ‌باشد. بنابراین در تقویت بینایی، تقویت و سلامتی پوست و مخاط‌ ها (دهان و بینی) رشد و نمو استخوان‌ها ضروری است. گوجه ‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های B1 و B2 می ‌باشد؛ از این جهت نیز در تسکین دردهای عصبی، رفع بی ‌اشتهایی، و درمان یبوست ، نقصان ترشح شیر مادر و تورم‌ دهان تجویز می ‌شود.  گوجه ‌فرنگی، بدن را در برابر امراض و بیماری‌های عفونی حفظ می‌ کند.

دستور پخت بادمجان گوجه خوشمزه و حرفه ای:

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ بلدرچین مقوی برای مقابله با کرونا

مواد لازم: 

  • بادمجان کوچک ⇐ 1 کیلو
  • گوجه فرنگی ⇐ 4 عدد
  • پیاز ⇐1 عدد
  • رب گوجه فرنگی ⇐ 1 قاشق غذا خوری
  • آب جوش ⇐ 1 لیوان
  • روغن کنجد ⇐ به مقدار لازم
  • زردچوبه و فلفل سیاه ⇐ به مقدار دلخواه
  • نمک ⇐ به مقدار دلخواه

طرز تهیه بادمجان گوجه:

مرحله اول:

بادمجان را پس از شستن پوست بگیرید و از وسط دو نیم کنید. بادمجان  را در صافی بریزید. روی هر یک از آنها مقداری نمک بریزید و اجازه دهید 30 دقیقه استراحت کند و تلخی آن از بین برود. 

مرحله دوم:

پس از نیم ساعت بادمجان را بشویید و روی یک دستمال تمیز قرار دهید تا آب آن گرفته شود.

مرحله سوم:

در تابه مقداری روغن بریزید و آن را روی شعله اجاق گاز بگزارید. زمانی که روغن داغ شد بادمجان ها را در روغن سرخ کنید. برای گرفتن روغن اضافی بادمجان پس از سرخ شدن، آن را روی دستمال حوله ای آشپزخانه قرار دهید تا روغن را جذب کند.

مرحله چهارم:

گوجه ها را به صورت حلقه ای برش بزنید و در روغن بادمجان سرخ کنید.

مرحله پنجم:

پیاز را نگینی خرد کنید و در تابه ای جدا گانه  با حرارت متوسط سرخ شود. سپس  پوره گوجه یا رب را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و تفت دهید تا گوجه نرم شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید هود ایرانی

مرحله ششم:

در این مرحله ادویه ها را اضافه کنید. بادمجان های سرخ شده را در تابه بچینید و گوجه های حلقه شده را روی آن قرار دهید. درب ظرف را ببندید تا خورش گوجه بادمجان خوب  در حرارت ملایم لعاب بیندازد و مقداری از آب آن کشیده شود.

نکات کلیدی تهیه خوراک بادمجان گوجه

♦ آب زردی که از بادمجان نمک سود شده  خارج می شود ممکن است حساسیت زا باشد. پس قبل از پخت بادمجان بهتر است تلخی اش را بگیرید.

یک روش برای سرخ کردن بادمجان این است که ابتدا بادمجان را با مقداری آب بپزید.  بعد آن را سرخ کنید که در این صورت روغن کمتری جذب بادمجان می شود. اگر دوست داشته باشید میتوانید بادمجان را با پوست سرخ کنید.

♦ خورش گوجه بادمجان اگر با برنج سرو شود بهتر است کمی آب داشته باشد ولی اگر آن را با نان سرو می کنید اجازه دهید آب آن کاملا کشیده شود.

♦ می توانید یک حبّه سیر له کنید و آن را همراه پیاز تفت دهید تا عطر و طعم خورش بیشتر شود.

♦ فلفل دلمه نیز همخوانی بسیاری با خورش گوجه بادمجان دارد. پس اگر مایل بودید، 1/2 پیمانه فلفل دلمه خرد شده به خوراک بادمجان اضافه کنید.

برای اطلاع از جدیدترین محصولات داتیس از نمایشگاه داتیس دیدن نمائید

به اشتراک گذاری مطلب

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email