Logo
English
۲۵ بهمن ۱۳۹۶

چرا کودکان باید نه شب بخوابند؟

دسته بندی : سلامت / فرزندان / مطالب

چرا کودکان باید نه شب بخوابند؟

ساعات مختلف کار بدن کودک:
ساعت۱۱-۹ شب:برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری بدن زمان مناسبی است.این کار توسط عوامل آنتی اکسیدان صورت می گیرد.
ساعت۱-۱۱ شب: عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد در خواب عمیق ادامه می یابد.
ساعت۳-۱ شب: عمل سم زدایی در کیسه صفرا در طی یک خواب عمیق انجام می گیرد.
ساعت۵-۳ صبح: سم زدایی در ریه ها صورت می گیرد.
ساعت ۷-۵ صبح: سم زدایی و جذب در روده بزرگ انجام میگیرد.
ساعت۹-۷ صبح: زمان جذب مواد مغذی است.پس صبحانه میل کنید.
عملیات خون سازی در مغز استخوان بین ساعات ۴-۱ شب صورت می گیرد.

خواب طبیعی کودک چقدر است
نیاز طبیعی کودکان به خواب روزانه در سنین مختلف عبارتند از:
از زمان تولد تا ۱ ماهگی
نوزادان معمولا ۱۵ تا ۱۸ ساعت در روز می‌خوابند، اما تنها در یک دوره کوتاه به مدت ۲ تا ۴ هفته‌. نوزادان نارس بیشتر می‌خوابند و نوزادانی که قولنج می‌کنند کمتر می خوابند. به دلیل اینکه نوازادان هنوز ساعت زیستی داخلی ندارند، الگوهای خواب‌شان با چرخه روز و شب هماهنگ نمی باشد. و از الگوی خواب خاصی پیروی نمی‌کنند.
از ۱ تا ۴ ماهگی
۶ هفته پس از تولد، نوزاد شروع به هماهنگ کردن ساعت زیستی بدن خود می‌کند و خواب او منظم تر می شود. در این مدت، نوزاد چند بار در شبانه روز و هر بار بین ۴ تا ۶ ساعت می‌خوابد و کم‌کم سردرگمی ‌بین روز و شب پایان می یابد.
از ۴ تا ۱۲ ماهگی
میزان خواب در این سن ۱۵ ساعت در شبانه روز است، بیشتر نوزادان تا ۱۱ ماهگی فقط در حدود ۱۲ ساعت در روز می‌خوابند. ایجاد یک الگوی خواب مناسب برای نوزاد، در این زمان، باید از هدف‌های اصلی پدر و مادرها باشد. هر قدر که نوزاد بزرگ‌تر می‌شود، اجتماعی‌‌تر می شود و الگوی خوابش نیز به بزرگسالان شبیه‌تر می گردد. نوزادان معمولا در طول روز ۳ بار چرت می‌زنند که این تعداد در ۶ ماهگی به ۲ بار در روز کاهش می‌یابد. در این سن یا کمی زودتر، نوزاد می‌تواند تمام طول شب را به راحتی بخوابد.چرت صبحگاهی کودک معمولا در ساعت ۹ صبح آغاز می شود و یک ساعت طول می‌کشد. چرت بعد از ظهر نوزاد بین ساعت ۱۲ تا ۲ بعدازظهر است و یک تا دو ساعت طول می‌کشد و آخرین چرت او بین ساعت ۳ تا ۵ بعد از ظهر می باشد.
از ۱ تا ۳ سالگی
بین ۱۸ تا ۲۱ ماهگی کودک صبح‌ها چرت نمی‌زند و تنها یک بار در طول روز می‌خوابد. کودکان نو پا باید ۱۴ ساعت در شبانه ‌روز بخوابد، اما معمولا فقط نزدیک به ۱۰ ساعت می‌خوابند. اغلب کودکان هنوز در ۲۱ تا ۳۶ ماهگی به خواب نیمروز احتیاج دارند که مدت آن بین ۱ تا ۳ ساعت تغییر می کند. کودکان معمولا بین ساعت ۷ تا ۹ شب می خوابند و بین ساعت ۶ تا ۸ صبح بیدار می‌شوند.
از ۳ تا ۶ سالگی
کودکان در این سن بین ساعت ۷ تا ۹ شب می خوابند و بین ساعت ۶ تا ۸ صبح بیدار می‌شوند. در ۳ سالگی هنوز اغلب کودکان به خواب نیمروز نیاز دارند، در حالی که در ۵ سالگی کمتر این کار را انجام می‌دهند و خواب نیمروزی کوتاه‌تر می‌شود. معمولا کودک پس از ۳ سالگی نباید هنوز دچار بی‌نظمی ‌در خواب باشد.
۷ تا ۱۲ سالگی
ساعت خواب شبانه کودک با افزایش روابط اجتماعی، مدرسه و فعالیت‌های خانوادگی، دیرتر می‌شود، اما هنوز برخی از کودکان در این سن ساعت ۹ شب می‌خوابند. اما بیشتر آنها بین ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰ شب به تخت می‌روند. اگر چه کودکان در این سن به ۹ تا ۱۲ ساعت خواب شبانه روز نیاز دارند، میانگین خواب آنها تنها ۹ ساعت است.
اگر اشکالی در به خواب رفتن کودک‌تان وجود دارد، به نکات زیر توجه کنید:
آیا کودک در ساعت مشخص و منظمی به تخت می رود؟
آیا کودک در تخت خود احساس خوبی دارد (محیط اتاق خواب برایش مطبوع است؟ خیلی روشن یا تاریک نیست؟ زیاد گرم یا سرد نیست؟‌ آیا تخت مرتب شده و یا تشک خوبی دارد؟
آیا بچه‌های متعدد در یک اتاق می‌خوابند و همدیگر را بیدار نگه می‌دارند؟
آیا کودک در طول فکرش مشغول مسئله ای بوده و او را هیجان‌زده می‌کند و سبب اخلال در خواب او می‌شود؟ (هیجانات، دعوا و درگیری، فیلم‌های مهیج و یا تولد بچه دیگر)
آیا مهمان دارید و کودک دوست دارد بیدار بماند؟
آیا کودک در اتاق تنها باشد احساس ترس می‌کند؟
آیا خانه ساکت نیست و شلوغ است؟
بعد از یافتن پاسخ این سوال ها باید بدانید که برای خواب راحت کودک در طول شبانه‌روز فقط یک روش وجود ندارد، راه‌حل‌ها و توصیه‌های مختلفی در‌ این زمینه وجود دارد که نمونه هایی از آنها به شرح زیر است:
– زمان خواب کودک را با مشورت با خودش تعیین نمایید. کودک به برخورد قاطع شما و یک ساعت ثابت برای خواب نیاز دارد.
– عبارت «برو به اتاق خوابت» نباید مانند یک عمل تنبیهی به نظر بیاید. وقتی جنبه اجبار برای خواب از بین برود احساس آرامش و خواب خود به خود به وجود می‌آید.
– هر شب برای وقت‌شناسی و در رخت‌خواب رفتن به او جایزه بدهید. جایزه می‌تواند یک خوراکی ویژه پیش از خواب مانند یک لیوان شیر باشد.
– قبل از خواب با قصه گفتن یا لالایی روز کودک به خوبی به پایان برسانید.
– کودک باید به هنگام خواب لباس خواب راحتی بپوشد و اتاق خواب کودک تهویه خوبی داشته باشد و لحاف‌های سنگین را روی او نیاندازید.
– فعالیت‌های بدنی کودک مانند بازی کردن در پارک، برنامه‌های ورزشی و… را در طول روز افزایش دهید.
– اگر کودک به هنگام شب سخت به خواب می‌رود به او اجازه خوابیدن در طول روز را ندهید.
– به هنگام شب و نزدیک ساعات خواب کودک به او شکلات یا مواد شیرین ندهید زیرا باعث بی خوابی کودک می شود.
– اگر کودک در اتاق خواب خودش می‌ترسد، ترس او را جدی بگیرید، سعی کنید به علت ترسش پی ببرید. حتی کودک می‌تواند وقتی در تخت خود دراز کشید از زبان خودش داستانی برای شما بگوید. در مورد این داستان با او صحبت کنید و مطمئن شوید که تخیلات در ذهن او نماند. ‌این مساله کمک می‌کند که کودک با آرامش بیشتری به خواب فرو رود.
——————
توصیه هایی را برای خوابیدن بهتر برای شما ذکر می کنیم: 
زمان خواب باید مشخص و معین باشد. به نظر می رسد بدن ما در برابر ساعاتی که به رختخواب می رویم ، هوشیار می باشد. یعنی اینکه وقتی شما یک دفعه ساعت ۱۰ شب و دفعه بعد ساعت ۱۲ شب و یک مرتبه ساعت ۲ نیمه شب به بستر می روید، بدن ساعت مخصوص خواب را متوجه نمی شود. به سخن دیگر به قول روان شناسان بدن شرطی زمانی نمی شود. یا اینکه عادت نمی کند که در یک ساعت خاص ، بخوابد. اگر شما در هر حال و در هر زمان ، یک ساعت خاص را برای خوابیدن انتخاب کنید، به مرور زمان بدن خود می فهمد که ساعت خواب چه ساعتی است و او خود را مهیای یک خواب خوب خواهد کرد.

محل خواب را برای خود مشخص و معین کنید. سعی کنید در یک محل بخوابید. اگر بر روی تخت می خوابید ، به خوابیدن در همانجا ادامه دهید. اگر روی زمین می خوابید، این محل را تغییر ندهید. به سخن دیگر باز از دید روان شناسی ، بگذارید بدن شرطی مکانی خاصی را داشته باشد. یعنی به یک مکان خاص شرطی شود و تا زمانی در این مکان قرار گرفت، خوابیدن را آغاز کند.
بهترین زمان برای خوابیدن. تحقیقات مشخص نموده است که بهترین زمان برای خوابیدن که در آن شرایط فیزیکی متناسب با بدن ما می باشد و طبیعت هم هماهنگی لازم را به طور کامل دارد، بهترین زمان شروع خواب ازساعت ۱۲الی۱۰ شب می باشد و ۶ الی۷ ساعت خواب در سنین بزرگسالی با احتساب استراحت یک ساعته در بین روز، کاملترین زمان برای یک فرد بزرگسال می باشد. اگر سعی شود در بین ساعت ۱۰ شب الی ۶ـ ۵ صبح خواب صورت گیرد، شادابی و نشاط فرد در روز برقرار خواهد بود.

تاخیر در خواب بعد از ساعت ۱۲ شب . هر چه از ساعت ۱۲ شب به بعد تاخیر در خواب صورت گیرد، به ازای هر یک ساعت می بایست دو برابر یعنی دو ساعت در روز خوابیده شود تا جبران کم خوابی شب قبل صورت گیرد. به طور مثال فردی بجای اینکه ساعت ۱۲ شب بخوابد، او ساعت ۳ نیمه شب یا ساعت ۳ بامداد می خوابد، او طبق مطلب ذکر شده در بالا باید در روز ۶ ساعت بعد از ساعت ۶ یا ۷ صبح بخوابد تا خستگی و تنش روز قبل از بدن وی خارج شود. بعضاً دیده می شود که فرد شاید ساعاتی را بیشتر از ساعات فوق الذکر در روز بخوابد ، باز هم این خستگی سه ساعت تاخیری شب قبل ، از بین نمی رود. پس سعی کنیم به عنوان فرد بزرگسال حداقل بین ساعات ۱۲ شب تا ساعت ۶ صبح بخوابیم.

زمان بیدار شدن را با وسیله ای دقیق تنظیم کنیم. بسیاری از افراد عادت کرده اند که یکسره از خواب بیدار شده و ساعت را نگاه می کنند، به این دلیل که نگران هستند که خواب بمانند و از رفتن به سر کار و یا محل تحصیل و غیره محروم شوند. این نگرانی خود کیفیت خواب را کم می کند. به سخن دیگر فرد را از داخل شدن به مراحل مختلف خواب باز می دارد. همانطور که استحضار دارید ما بعد از ۱.۵ ساعت بعد از به خواب رفتن وارد مرحله عمیق می شویم. اگر فرد مضطرب باشد و یکسره از خواب بیدار شود و دوباره بخوابد، در ورود به مرحله خواب عمیق، دچار اشکال می شود . این جریان حرکت از خواب سبک و رفتن به مراحل مختلف و در نهایت رسیدن به مرحله خواب عمیق را کند می کند. عدم ورود به مرحله عمیق خواب خود مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد، اینکه او رویا و خواب های خوب نمی بیند، تنش و خستگی بدنی او کم نمی شود ، پرخاشگر می شود

بهترین زمان برای خواب ! 
همیشه از قدیم شنیده‌ایم که باید شب‌ها زود خوابید و صبح زود بیدار شد. حتی در تعلیمات مذهبی نیز به خواب شب توصیه شده است. مثلاً خداوند در قرآن می‌فرماید که شب را برای استراحت شما قرار دادم یا حتی به حضرت محمد(ص) می‌فرماید: «قسمتی از شب را بخواب و قسمتی از آن را بیدار باش.»

راستی چرا کسانی که شب‌ها بیدار می‌مانند از نظر عصبی به هم ریخته هستند و زود رنج و کم‌طاقت می‌شوند؟ چرا دیر خوابیدن در شب باعث بی‌اشتهایی و کاهش رشد بدن می‌شود؟ و چرا وقتی ساعت‌های زیادی در روز می‌خوابیم به جای سرحال شدن و شادابی بعد از بیدار شدن احساس خستگی و بیماری می‌کنیم؟

از نظر علمی پاسخ این سؤال‌ها به شرح زیر است:

در بدن ما از غده هیپوفیز، هورمون‌های مختلفی برای رشد قسمت‌های مختلف بدن ترشح می‌شود که هورمون (GH) یکی از آن‌ها است و برای رشد تمامی سلول‌های بدن به خصوص رشد استخوان‌ها موثر است.

پس این هورمون در سن نوجوانی باعث افزایش قد می‌شود و چون روی بقیه سلول‌های بدن نیز موثر است به فعالیت‌ آن‌ها کمک می‌کند.

طبق بررسی‌های انجام شده، میزان ترشح هورمون رشد طی خواب عمیق شبانه افزایش می‌یابد. پس حدود نیم ساعت تا یک ساعت بعد از شروع خواب ترشح هورمون رشد شروع به افزایش خواهد داشت که حدود دو ساعت این افزایش ترشح ادامه می‌یابد و بعداً کاهش می‌یابد.

پس اگر فردی ساعت۹ یا۱۰ شب بخوابد، وقت کافی برای خواب عمیق شبانه دارد که هورمون رشد به افزایش ترشح خود برسد، ولی اگر ساعت یک یا ۲ نیمه شب بخوابد، خواب شبانه کاهش می‌یابد و هورمون رشد به اندازه کافی ترشح نمی‌شود، بنابراین در طول روز احساس خستگی می‌کند و حتی اگر در سن نوجوانی باشد، روی رشد قد او نیز اثر کاهنده خواهد داشت.

جالب توجه است که ترشح هورمون کورتیزول که به هورمون جنگ و ستیز نیز معروف است با طلوع خورشید افزایش می‌یابد و با افزایش آن ترشح هورمون رشد کاهش می‌یابد، بنابراین وقتی فردی روز می‌خوابد، مقدار ترشح هورمون کورتیزول در بدنش افزایش و ترشح هورمون رشد کاهش می‌یابد.
بدن آماده فعالیت است و چون این هورمون اجازه افزایش به ترشح هورمون رشد را نمی‌دهد فرد از خواب روز احساس خستگی و حتی سردرد می‌کند.
ـ پس شب‌ها زودتر بخوابیم تا رشد بدنی و عصبی خوبی داشته باشیم

منبع :salamat.ir




مطالب پر بازدید
    مطالب مرتبط

    Copyright © 2015 Datees. All rights reserved