دوازده روش برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید

دوازده روش برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید

خرید مواد غذایی، چگونه با وجود هزینه‌های رو به رشد مواد غذایی، ارزان ولی سالم غذا بخوریم.

۱۲ روش برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید مواد غذایی

چطور با وجود هزینه‌های رو به رشد مواد غذایی، ارزان –ولی سالم- غذا بخوریم. شما این روزها نه تنها در پمپ بنزین، که در فروشگاه‌ها نیز هزینه بیشتری را می‌پردازید. می‌توانید گناه این تورم را گردن کاهش محصولات کشاورزی، یا کاهش ارزش پول بیاندازید. همه این مسائل بدان معنا است که شما باید راه‌هایی هوشمندانه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بیابید. این نکات و راهکارهای حرفه‌ای به شما کمک می‌کند که بدون از دست دادن مواد مغذی مورد نیازتان، هزینه‌های غذای خود را کاهش دهید.

۱-از قبل برنامه‌ریزی کنید.

از قبل تمام مواد موجود در منزل را بررسی کنید تا بیش از حد خرید نکنید. یک لیست خرید دقیق براساس نیازهایتان و یک برنامه مصرف هفتگی ایجاد کرده و نحوه مصرف غذاهای مانده را نیز در برنامه هفتگی خود لحاظ کنید.
قبل از آنکه به خرید بروید یک میان‌وعده سبک بخورید و فقط براساس لیست خرید خود پیش بروید تا از خرید‌های ناگهانی از روی هوس یا اشتباهات پرهزینه مانند خرید اقلام گران ویترین پرهیز کنید.

۲-انتخاب‌های سالم داشته باشید ، این انتخاب‌ها ارزان‌تر هستند

خوردن غذاهای سالمتر واقعاً می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شود. محققان دریافته‌اند که وقتی خانواده‌ها به دنبال رژیم‌های کاهش وزن هستند، نه تنها وزن خود را کم کرده بلکه هزینه مواد غذایی خود را نیز کاهش می‌دهند.
این صرفه‌جویی‌ها از کاهش حجم وعده‌های غذایی و خرید کمتر غذاهایی پرکالری که موجب افزایش هزینه خرید شما می‌شوند، ناشی می‌شود. مردم معمولاً هزینه زیادی را صرف این مواد «اضافه» می‌کنند-یعنی غذاهایی مانند لیموناد، شیرینی‌ها و چیپس‌ها که کالری اضافی به شما می‌دهند اما ارزش غذایی چندانی ندارند.
اگر به ارزش غذایی غذا در مقایسه با هزینه آن دقت کنید، استفاده بهتری از پول خود خواهید کرد. برای مثال، لیموناد و نوشیدنی‌های طعمدار اغلب فقط کالری بدن شما را می‌افزایند و به راحتی می‌توان آنها را با ترکیبی از آب و مقداری آب‌میوه طبیعی غلیظ، که قیمت کمتری دارند جایگزین کرد.
وقتی افراد شروع به خوردن غذاهای سالمتر می‌کنند، هزینه‌های خرید آنها کاهش شدیدی پیدا می‌کند.
بهتر است قیمت غذاها را براساس تعداد وعده‌های موجود در آن، و میزان مواد مغذی آن مقایسه کنید. برای مثال، نیم کیلو هلو سه تا چهار وعده کوچک خواهد بود. بنابراین وقتی شما هزینه را بر وزن تقسیم می‌کنید، معمولاً هزینه آن کاملاً منطقی خواهد بود.
غذای ایده‌آل غذایی است که سرشار از مواد مغذی بوده اما کالری کمتری داشته و ارزان‌ترین غذا می‌تواند غذای تازه، منجمد یا کنسروی باشد.
و اگر هوس چیزی شیرین کرده‌اید چطور؟
بهتر است پولتان را صرف کیک‌ها و کلوچه‌های پرکالری نکنید. در عوض، به دنبال میوه‌های فصلی باشید. میوه فاقد چربی بوده و مواد مغذی و فیبر بالایی داشته و انرژی‌زای طبیعی است.
با خرید اندکی بستنی ساده و ارزان می‌توانید از میوه خود لذت بیشتری برده و یک دسر خوشمزه، بدون چربی و کم کالری داشته باشید.

۳-محصولات را براساس فصل خریداری کنید

بخش مواد غذایی روزنامه‌ها را بررسی کنید تا بفهمید بهترین قیمت‌های هفته براساس تولید تازه آن محصولات در هر فصل مربوط به چه موادی است. معمولاً مواد غذایی در فصل خودشان ارزان‌تر هستند.همچنین، از بازارچه‌های محصولات کشاورزی منطقه خود خرید کنید تا بهترین قیمت‌ها را داشته باشید؛ قیمت‌های این بازارچه‌ها شامل هزینه‌های حمل و نقل نمی‌شوند.

۴-از حراج‌ها و تخفیف‌ها استفاده کنید

اگر وعده‌های خود را براساس مواد غذایی دارای تخفیف برنامه‌ریزی کنید، به ویژه اگر تخفیف نیز داشته باشید، هزینه خرید شما کاهش می‌یابد. فقط مطمئن شوید که اقلام ضروری را خریداری می‌کنید. برخی سایت های اینترنتی دارای کوپن‌های تخفیف هستند. همچنین خرید از فروشگاه‌هایی که در حراج هستند نیز ایده خوبی است. «یکی بخر، دوتا ببر» اساساً روشی برای آن است که شما را وادار کند تا دوبرابر نیاز خودتان اما با نصف قیمت خرید کنید. هرچند، در برخی فروشگاه‌ها محصولات نصف قیمت هستند و شما مجبور نیستید دوبرابر خرید کنید. از فریزر خود برای نگهداری اقلامی که ماندگار هستند استفاده کنید.

۵-غذای خود را به محل کارتان ببرید

پختن نهار و همراه بردن آن می‌تواند موجب صرفه‌جویی زیادی شده و یک روش عالی برای استفاده از غذاهای مانده و خوردن آنها در محل کار، دانشگاه یا هر جای دیگری است که مقصد شما باشد. همراه بردن نهار نه تنها موجب صرفه‌جویی در هزینه می‌شود، بلکه با این روش می‌توانید مطمئن باشید که مواد غذایی شما سالم و کم‌کالری است. یک ساندویچ ساده، سالاد، سوپ، یا یک میان‌وعده پنیری خوشمزه ببرید. اگر به یخچال دسترسی ندارید، از کیسه فریزر و ظرف دردار برای نگهداشتن غذا در دمای مناسب استفاده کنید.

۶-به غذاهای منجمد، کنسروی یا خشک فکر کنید

دفعه بعدی که در حال جمع‌آوری مواد اولیه برای پخت غذا هستید، استفاده از غذاهای منجمد، کنسروی یا خشک را امتحان کنید. این غذاها معمولاً ارزان‌تر از غذای تازه بوده و ارزش غذایی مشابهی دارند. در فصل‌هایی که محصولات مختلف فراوان هستند، آنها را به صورت منجمد، کنسروی یا خشک درآورید. ماهی و ماکیان اغلب به صورت سریع منجمد می‌شوند تا آسیب‌های انجماد کمتر شده و تازگی آنها حفظ شود. با استفاده از غذاهای منجمد، می‌توانید فقط به اندازه مورد نیاز خود استفاده کنرده و بقیه آن را بسته‌بندی کرده و دوباره در فریزر قرار دهید. اگر مواد غذایی را به درستی ذخیره کنید، هیچ هدررفتی نخواهند داشت. غذاهای کنسروی اغلب دارای مقداری آبمیوه، شربت یا آب‌نمک هستند و معمولاً باید آبکش شوند. میوه‌های خشک معمولاً طعمی قوی‌تر دارند و می‌توانند جایگزینی عالی برای میوه تازه باشند. همچنین می‌توانید برای تهیه سوپ، آش، پوره سیب‌زمینی یا دسرها از شیر خشک استفاده کنید. محصولی را بخرید که نیازتان را با کمترین هزینه برآورده سازد.

۷-خرید غذاهای پروتئینی را کاهش دهید

در صورت امکان، از منابع ارزان‌قیمت گیاهی مانند لوبیاها، تخم‌مرغ، توفو، و حبوبات به جای گوشت، ماهی یا ماکیان که بسیار گران‌تر هستند استفاده کنید. هفته‌ای یک یا چند بار غذای گیاهی بخورید تا در عین صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مصرف غذای سالم را افزایش دهید. تخم‌مرغ منبع عالی و ارزان پروتئین است که می‌تواند برای صبحانه، نهار یا شام مصرف شود. همچنین می‌توانید از مقدار کمتری گوشت قرمز، ماهی یا ماکیان استفاده کرده و وعده غذای خود را با غلات کامل، لوبیاها، تخم‌مرغ یا سبزیجات کامل کنید.
در هنگام خرید گوشت، قسمت‌های ارزان‌تر و کم‌چرب را انتخاب کنید. برای مثال، بخش‌ کم‌چرب گاو معمولاً گوشت گرده آن است. (می‌توانید این گوشت‌های کم‌چرب را با دستگاه یا با خواباندن در مواد مختلف نرم و ترد کنید.) همچنین می‌توانید یک مرغ کامل خریده و خودتان آن را برش بزنید تا هزینه برش ندهید یا بسته‌های بزرگتر و ارزانتری از مواد غذایی را خریداری کنید و بعد آنها را در فریزر، و درکیسه‌های دربسته نگهداری کنید.

۸-هدر ندهید تا محتاج نشوید

قبل از آنکه غذاهای فاسدشدنی را در سبد خرید خود بگذارید، دقیقاً به نحوه استفاده از آنها فکر کنید. انسانها هر ساله میلیونها تن زباله غذایی تولید می‌کنند. استفاده از سبزیجات، ماکیان یا گوشت شب‌مانده در سوپ‌ها، تاس کباب، سالاد و دیزی می‌توانید هزینه‌های شما را به حداقل رسانده و خلاقیت شما در آشپزی را اثبات کند.
برای مثال، یک شب برای شام جوجه برشته بخورید و از باقیمانده آن برای شام شب بعد استفاده کنید. لایه‌ای از سبزیجات و میوه‌های تازه را به همراه تکه‌هایی از باقیمانده مرغ ترکیب کنید. کمی نان سبوس‌دار به آن اضافه کنید، و بفرما! شما ظرف یک دقیقه یک وعده غذای مغذی آماده کرده‌اید. همچنین می‌توانید غذاهای مانده را برای صبحانه خورده یا آنها را برای نهار به محل کارتان ببرید.

۹-به علامت‌های تجاری توجه نکنید

به جای مارک‌های مشهور و گران، محصولاتی با نشان‌های تجاری محلّی را خریداری کنید. تمام تولیدکنندگان مواد غذایی از استانداردهای سلامت و کیفیت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها پیروی می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های مواد غذایی محصولات تولیدکنندگان محلی را که طبق استاندارد تولید شده، خریده و سپس نشان تجاری خود را بر آن می‌زنند. لیست ترکیبات محصول را مطالعه کرده و مطمئن شوید که از پول خود بهترین استفاده را می‌کنید. ترکیبات به ترتیب وزن ذکر می‌شوند. همچنین به دنبال انواع ساده‌تری از غذای مورد علاقه خود باشید. برای مثال، به جای خرید میان‌وعده‌های عجیب و گران، از غلات ساده یا بوداده استفاده کنید که افزودنی‌های کمتری داشته و ارزانتر (و اغلب سالمتر) هستند.

۱۰-محصولات بسته‌بندی شده را تنها در صورت نیاز بخرید

خرید محصولات بسته‌بندی شده، برش خورده یا شسته شده می‌تواند گران‌تر باشد. با اینحال، برای افرادی که تنها زندگی می‌کنند خرید مقدار کمتری از محصولات فاسدشدنی آماده، با وجود هزینه بیشتر می‌تواند موجب کاهش هدررفت و تامین بهتر نیازشان شود. همچنین می‌توانید با صرفنظر از قفسه غذاهای فراوری شده، کلوچه‌ها، اسنک‌ها و نوشابه‌ها در هزینه خود صرفه‌جویی کرده و تغذیه خود را بهتر کنید.

۱۱-مواد را به صورت کلّی خریداری کرده و بپزید

خرید کلّی مواد غذایی –اگر همه آنها مصرف شوند- می‌تواند راه خوبی برای صرفه‌جویی باشد. می‌توانید در منطقه خود به دنبال فروشگاه‌هایی باشید که مواد غذایی را به صورت کلّی و با هزینه کمتر به فروش می‌رسانند. پختن کلّی مواد غذایی می‌تواند موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما شود. مواد غذایی را با حجم بالا آماده کرده و آن را به صورت وعده‌های کوچک‌تر منجمد کنید که موجب صرفه‌جویی در وقت شما نیز می‌شود.

۱۲-یک باغچه بسازید

اگر خودتان محصولاتتان را بکارید، مزایایی بیش از صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد داشت. هیچ چیز بهتر از چیدن یک گوجه تازه و رسیده از باغچه خودتان نیست. حتی اگر فضای کافی برای ایجاد باغچه ندارید، می‌توانید آنها را در گلدان کاشته و همچنین برخی محلات باغچه‌های مشترک دارند. با یک باغچه کوچک شروع کرده و آن وقت خواهید دید که پرورش سبزیجات تازه چقدر ساده است. و اگر کمی وقت صرف منجمد یا کنسرو کردن محصولات باغچه خود کنید، می‌توانید در تمام سال از محصولات تابستانی خود لذت ببرید.

دوازده روش برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید

منبع:  آریا سلامت

به اشتراک گذاری مطلب